Jump to content

jsingh96

Members
  • Posts

    249
  • Joined

  • Last visited

Reputation Activity

  1. Like
    jsingh96 got a reaction from Arsh1469 in ~101 Discussion On Sri Sarbloh Granth ~   
    Here is some more bani from Sarbloh Granth that has been translated by McLeod, i have put the gurmukhi unicode with it



    ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਕੀ ਅਾਗਯਾ ਪਾਿੲ, ਪ੍ਰਗਟਿ ਭਯੋ ਰੂਪ ਮੁਨਿਵਰ ਕੋ ॥
    By the command of Akal Purakh (the Khalsa) took the form of the most exalted of sages, with matted hair from the top of its head to the smallest nail of its toe
    *Akali Baba Santha Singh Ji translates Munivar as King, so it would be Khalsa took the form of a King

    ਜਟਾ ਜੂਟ ਨਖ ਸਿਖ ਕਰ ਪਾਵਨ, ਭਗਤ ਸੂਰ ਦ੍ਵ ਰੂਪ ਨਰਵਰ ਕੋ ॥
    By keeping company with the divine it achieved true purity, acquiring the noblest of forms which is that of the truly devoted (bhagat roop)

    ਚਕ੍ਰਵੈ-ਪਦ ਦਾਤ ਧੁਰਿ ਪਾਯੋ, ਧਰਮਰਾਜ ਭੁੰਚਤਿ ਗਿਰਿਵਰ ਕੋ ॥
    Dharam-raj bestowed on it the rank of ruler supreme, setting its place far above all that others can reach

    ੳੁਦਯ ਅਸਤ ਸਾਮੁਦ੍ਰ ਪ੍ਰਯੰਤੰ, ਅਬਿਚਲ ਰਾਜ ਮਿਲਯੋ ਸੁਰਪੁਰ ਕੋ ॥੪॥
    From heaven he established its (paramount) rule, from the furthest shore to the uttermost limit

    ਪੰਥ ਖਾਲਸਾ ਭਯੋ ਪੁਨੀਤਾ, ਪ੍ਰਭੁ ਅਾਗਯਾ ਕਰਿ ੳੁਦਿਤ-ਭੲੇ ॥
    By his command the Lord created that Panth which is the Khalsa

    ਮਿਟਯੋ ਦ੍ਵੈਤ ਸੰਜੁਗਤਿ ੳੁਪਾਧਿਨਿ ਅਸੁਰ ਮਲੇਛਨ ਮੂਲ ਗੲੇ ॥
    The earth was cleansed of refuse, both demons and malechhs.
    *Baba Santha Singh Ji Akali comments that Dvait here means that all duality in peoples minds about the form of Vahiguru will go away when Khalsa has Khalsa Raj

    ਧਰਮ ਪੰਥ ਖਾਲਸਾ ਪ੍ਰਚੁਰ-ਭਯੋ, ਸਤਿ ਸ਼ਿਵੰ ਪੁਨਯ ਰੂਪ ਜੲੇ ॥
    The sacred and pure Panth multiplied, walking in the way of truth and piety
    *Akali Santha Singh Ji says that’s Khalsa pure is Sat Shivan Roop, which he says is the roop of Rab (Sat means that it refers to Nirankaar and not Shiv ji)
    *Many people say that is refers to how Khalsa is Sat Shiv Saroop, the true form of Shiv Ji

    ਕਛ, ਕੇਸ, ਕ੍ਰਿਪਾਨਨ ਮੁਦ੍ਰਿਤ, ਗੁਰ ਭਗਤਾ ਰਾਮਦਾਸ ਭੲੇ ॥੫॥
    Kach, Kesh, and Kirpan – these three signs made followers of the Guru the servants (also) of God
    *Akali Santha Singh Ji says that, RaamDaas in this shabad means someone who does Kirtan, so the three signs are kach kesh kirpan, and the followers of the Guru praise the Lord

    ਕਾਲ ੳੁਪਾਸਕ ਛਤ੍ਰਿਯ-ਧਰਮਾ, ਰਣ ਕਟਿ ਕਸਿ ਪ੍ਰਧਾਨ ਅੲੇ ॥
    Worshippers of Akal and followers of the Kshatriya way, he turned into those who wielded swords in battle.
    *Akali Santha Singh Ji translates the second part of this as; the Khalsa is the highest warrior

    ਤਾ ਮਹਿ ਪੰਥ-ਚਾਲਿਸ ਪ੍ਰਵਾਨਾ, ਪੰਚ ਪ੍ਰਧਾਨ ਖਾਲਸਹਿ ਠੲੇ ॥
    From forty men, five leaders of the Khalsa emerged

    ਸ਼੍ਰੀ ਅਜੀਤ ਸਿੰਘ, ਜੁਝਾਰ ਸਿੰਘ, ਫਤਹ ਸਿੰਘ, ਜੋਰਾਵਰ ਸਿੰਘ ਪ੍ਰਿੲੇ ॥
    They were the beloved Ajit Singh, Jujhar Singh, Fateh Singh, and Zorawar Singh

    ਪੰਚਮ ਖਾਲਸਹ ਸਤਿਗੁਰੁ ਪੂਰਾ ਜਿਨ ੲੇ ਪੰਥ ਸੁਪੰਥ ਪ੍ਰਟਗੲੇ ॥੬॥
    The fifth leader of the Khalsa who completes the total was the Satguru (Gobind Singh), he who revealed this noble Panth

    ਚਾਲਿਸ ਨਰ-ੲੇ ਬੀਜ ਖਾਲਸਹ, ਮੁਕਤੇ ਪਾਵਨ ਸਿੰਘ ਬਲੀ ॥
    Forty men were the seed of the Khalsa, powerful Singhs who won liberation

    ਮਾਤ ਭਗਵਤੀ ਪਿਤਾ ਕਾਲ ਪੁਰੁਖ, ਗਦੋ ਲਿਯੋ ਦੈ ਖਾਲ ਪਲੀ ॥
    Bhagavati was their mother, Akal Purakh their father, specially nurtured by them

    ਸਕਲ ਭਰਮ-ਪਰਹਰਿ-ਕਰਿ ਹਰਿਜਨ, ਸਤਿਨਾਮੁ ਸੁਚਿ ਮੰਤ੍ਰ ਬਲੀ ॥
    Seperated from all illusion they became his people, repeating ‘Satinam’, that most powerful of mantras

    ਅਾਪੁ ਜਪਤਿ ਅਰੁ ਜਗਤ ਜਪਾਵਤਿ, ਭਗਤਿ ਸਿਰੋਮਨਿ ਮਾਹਿ ਕਲੀ ॥੭॥੧॥੩੧੪॥੮੪੬॥੩੧੬੫॥ਸਪ੍ਹਕ ੧॥
    They chanted it themselves and taught all others to chant it. Great devotees, they were in the Kaliyug

    ਿੲਤਿ ਸ਼੍ਰੀ ਪੰਥ ਪ੍ਰਕਾਸ ਸੁਭ ਬੰਸ ਸਤਿਗੁਰੁ ਪਾਤਸ਼ਾਹੀ ਦਸਕ ਬਰਨਨੰ ਸੁਭੰ॥੧॥



    ਅਥ ਗ੍ਰੰਥ ਸਥਾਪਨ ਮਹਾਤਮ ਸ੍ਰੀ ਸਤਿਗੁਰੂ ਬਿਗ੍ਰਹ ਕਥਤੇ
    ਤ੍ਵ ਬਲਿ
    ਬਿਸਨੁਪਦ ਪੁੰਨਿਯਾਕੀ

    ਅਾਪਨਪੌ ਸ਼੍ਰੀ ਖਾਲਸਹਿ ਸੌਪਾਂ, ਦ੍ਵਤਯਿ ਰੂਪ ਸਤਿਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥਾ ॥
    On them was conferred the status of Guru Khalsa, and the Granth became the Guru

    ਬੋਲਨ ਸਤਿਗੁਰੁ ਸਬਦ-ਸੋਭਾਖਨ, ਨਾਮ ਗੋਬਿੰਦ ਕੀਰਤਨਿ ਸੰਥਾ ॥
    They changed the word of the Satguru, repeating the Name of God (gobind) as their regular conservation
    *Akali Santha Singh Ji translates this line as, Through the Shabad we speak (bolan) with the Satguru. Repeating Gods name is our constant conservation/activity

    ਗੁਨਾਨੁਵਾਦ ਪੁਨਿ ਸਿਫਤਿ ਸਲਾਹਨਿ, ੳੂਠਤੁ ਬੈਠਤੁ ਸੈਨ ਕਰੰਥਾ ॥
    Singing kirtan became a religious rite and they became virtuous by praising God, whether standing or whether sitting

    ਪਾਵਨ ਪੰਥ ਖਾਲਸਹਿ ਪ੍ਰਗਟਯੋ, ਚਾਰ ਵਰਨ ਅਾਸ਼੍ਰਮ ਸੁਭ ਪੰਥਾ ॥੧॥
    The pure Panth, which was the Khalsa came into being, that glorious Panth with four castes and four ashrams

    ਿੲਨ ਕੇ ਦਰਸ ਸਤਿਗੁਰੁ ਕੋ ਦਰਸਨ, ਬੋਲਨ ਗੁਰੂ ਸਬਦੁ ਗੁਰੁ ਗ੍ਰੰਥਾ ॥
    To behold it is to behold the Satguru, (its members) repeat the Guru’s Word from the Guru Granth

    ਦ੍ਵਾਦਸਿ ਰੂਪ ਸਤਿਗੁਰੁ ੲੇ ਕਹਿਯਤਿ, ਦ੍ਵਾਦਸਿ-ਭਾਨੁ ਪ੍ਰਗਟ ਹਰਿ ਸੰਤਾ ॥
    In twelve forms the Satguru appears, just as twelve rays of the sun reflect the light of God (Hari)

    ਪ੍ਰਤਯਖ ਕਲਾ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮ ਧਣੀਛੈ, ਗ੍ਰੰਥਿ ਪੰਥ ਖਾਲਸ ਵਰਤੰਤਾ ॥
    The visible power of God is manifested in the Khalsa as (the doctrine of the Guru) Granth and (that of the Guru) Panth

    ਦਾਸ ਗੋਬਿੰਦ ਫਤਹ ਸਤਿਗੁਰੂ ਕੀ, ਖਾਸ ਗ੍ਰੰਥ ਗੁਰੁ ਰੂਪ ਬਦੰਤਾ ॥੨॥ਦੁਪਦ ੧॥
    Gobind is the servant of the victorious Satguru, he who reveals himself as the Khalsa and as the Guru Granth

    ਿੲਤੀ ਸਤਿਗੁਰੁ ਬਿਗ੍ਰਹ ਗ੍ਰੰਥ ਬਿਰਚਿਤੰ ਸੁਭੰ॥੧॥੩੧੫॥੮੪੭॥੩੧੬੬॥

    (then Sarbloh granth carries on with its story, so we shall skip to ang 529 of the Tika of Sarbloh Granth)

    ਰਾਜ ਪਲਾਸੀ ਬਖਸ਼ਸ਼ ਹਜੂਰ ਕਬਿੳੁਬਾਚੁ॥

    ਅੈਸੇ ਗੁਣ ਹਰਿ ਖਾਲਸਹਿ ਬਖਸ਼ੈ, ਭਗਤਿ, ਗਯਾਨੀ, ਰਾਜਜੋਗੇਸ੍ਵਰ ॥
    God has blessed the Khalsa with virtues such as those of bhagats, gianis, raj yogis

    ਛਤ੍ਰਿਯ ਬ੍ਰਿਤਿ ਅਨਨਯੁਪਾਸਕ, ਤਯਾਗੀ ਹਠੀ ਸੂਰ ਭਵਨੇਸ੍ਵਰ ॥
    Kshatriyas, those who perform religious rites for others, worshippers of one God, those who live apart from others, ascetics, warriors, masters who bestride the world

    ਗ੍ਰਾਹੀ ਸੁਭ ਤਯਾਗਿ ਬਿਵਰਜਿਤਿ ਸ਼੍ਰਤਯਾਦਯੰ ਸ਼੍ਰੀ ਮੁਖ ਪਰਮੇਸ੍ਵਰ ॥ ਗੀਤਾ ੳੁਪਨਿਸਦਿਨ ਮਹਾ ਵਾਰਯ, ਰਹਿਨੀ ਭਗਤਿ ਗਯਾਨਿ ਬ੍ਰਿਤੇਸ਼੍ਵਰ ॥੫॥
    Hearing what God tells them in the scriptures, in the noble words of the (Bhagavad) Gita and the Upanishads, they follow the auspicious, avoiding what is evil and live as devout and knowledgeable people.


    ਅਸੁ ਖਾਲਸਹਿ ਖਾਲਸ ਪਦ ਪ੍ਰਾਪਤਿ, ਨਿਰੰਕਾਰਿ ਸੁ ਸ੍ਵਰੂਪ ਮਹਾਨੰ ॥ਰਹਾੳੁ॥
    The Khalsa attained purity, as great as the One (nirankaar) who is above every stain

    ਗੁਰੁ ੳੁਪਦੇਸ ਸਿਖਨ ਪ੍ਰਤਿ ਭਾਸਨਿ, ਮੁੱਦ੍ਰਿਤ ਕੱਛ ਕੇਸ ਕ੍ਰਿਪਾਨੰ ॥
    To the Sikhs this teaching of the Guru is given, that these three must be your signs: kachh, kesh, kirpan

    ਤਾ ਕੀ ਰਹਿਨਿ ਸ੍ਰਤਯੋਕਤਿ ਭਾਖਤਿ, ਦਸ ਗ੍ਰਾਹੀ ਖਾਲਸਹ ਪ੍ਰਧਾਨੰ ॥
    Let this be your agreed way of life, then ten chief aims of the Khalsa

    ਦਯਾ ਦਾਨ ਅਰੁ ਛਮਾ ਸਨਾਨੰ, ਸੀਲ ਸੁਚਿ ਸਤਯੰ ਸੰਭਾਨੰ ॥
    Mercy, charity, preparedness, forgiveness, bathing, gentleness, purity, truth, loving regard

    ਸਾਧਨ ਸਿੱਧ ਸੂਰ ਭਗਤਿ ਮਾਨੰ, ਦਸ ਗ੍ਰਾਹੀ ਅਾਸਤਕ ਪ੍ਰਮਾਨੰ ॥੬॥
    Sadhs, siddhss, and gods regard devotion (bhagati) (as the supreme virtue)


    ਤਯਾਗੀ ਦਸ॥ The ten to be avoided

    ਬਿਰੋਧ ਅਤਿ ਸਾਧਨ ਹਿੰਸਾ ਅਹੰਕਾਰ ਅਾਲਸ ਕ੍ਰਿਪਨਤ੍ਵ ਪ੍ਰਮਾਨੰ ॥ ਕਠੋਰਤੁ ਜੜਤੁ ਕੁਬਿਲਿਤੁ ਅਸੳੂਚੰ ਕਲਮ ਸ਼ਾ-ਰੁ-ਅਭਿਗਤਿ ਅਾਨੰ ॥
    Actions to be avoided (are those arising from) violence, pride, idleness, parsimony, (the exercise of harsh) authority, cruelty, sloth, criticism of others, corruptness, and (eating) meat (prepared by a Muslim with the recitation of) the Kalima. These are the characteristics of unbelievers
    * In the tika it says that in some saroops it is written Kalmaa Maas Abhagat(i) Aanan, this is why it is translated as Halal meat above.

    ਦਸ ਗ੍ਰਾਹੀ ਦਸ ਤਯਾਗੀ ਅੈਸੋ ਤਾਹਿ ਖਾਲਸਹ ਕਥਤ ਸੁਜਾਨੰ ॥
    Thus there are ten aims and ten things to be avoided.

    ਅਸੁ ਖਾਲਸਹਿ ਖਾਲਸ ਪਦ ਪ੍ਰਾਪਤ ਨਿਰੰਕਾਰਿ ਸੁ ਸ੍ਵਰੂਪ ਮਹਾਨੰ ॥੭॥
    The Khalsa is described as wise, acquiring a purity, which is equaled only by the One who is above all stain.

    ਜੀਵਨ ਮੁਕਤਿ ਬਿਚਰਤਿ ਬਨ ਤ੍ਰਿਨ ਮਹਿ, ਦੇਵ ਭੂਤਦੇਵ ਹੀ ਕਹਿੱਯੈ ॥
    The spirit wanders free within it, the evil god becomes a good god

    ਖਾਲਸ ਪਦ ਕੋ ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਦੁਰਲਭ, ਅੈਸੋ ਖਾਲਸ ਹਰਿਜਨ ਚਹਿੱਯੈ ॥
    Rare is the privilege of attaining the status of the Khalsa, thus it is called God’s people

    ਜਲ ਤਰੰਗ ਭੇਦ ਕਛੁ ਨਾਹਨਿ, ਜੀਵ ਬ੍ਰਹਮ ਪਰਮਾਤਮ ਲਹਿੱਯੈ ॥
    W wave is no different from the water (it contains). A spirit is seen as Brahma or God

    ਬ੍ਰਹਮਹਿ ਜੀਵ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮਹਿ, ਸਾਗਰ ਬੂੰਦ ਬੂੰਦ ਸਿੰਧੁ ਅਹਿੱਯੈ ॥੮॥
    Brahma is the spirit and the spirit is Brahma, just as the ocean is contained in a drop (of water) and the drop (is contained) in the ocean

    ਹਰਿ ਹੀ ਹੋਿੲ ਤੳੁ ਕਹਾਂ ਅਚਰਜ ਹੈ, ਸਤਿਗੁਰੁ ਪਦ ਕਹੁ ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਵਾਰੋ ॥
    What a marvel is the being of God (hari) ! How does one obtain the condition of the Satiguru?

    ਸਿਖਯ ਪਦ ਦੁਹੂਅਨ ਤੇ ਗੳੁਰੋ, ਅਾਤਮ ਕੀ ਪ੍ਰਾਪਤੀ ਵਿਚਾਰੋ ॥
    The condition of a Sikh is double the weight of both, based on the spirit’s gain

    ਤਾਸ ਮਹਾਤਮ ਨਿਜ ਮੁਖ ਗਾਵਤ, ਜਥਾ ੳੁਕਤਿ ਮਤਿ ਬੁਧਿ ਹਮਾਰੋ ॥
    I sing aloud of its greatness, limited in intellect and discernment though I be

    ਸੁਨਹੁ ਸੰਤ ਖਾਲਸ ਪਦ ਜਸ ਕੳੁ, ਸ੍ਰਵਨ ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਹੋਤ ਫਲ ਚਾਰੋ ॥
    He me, oh sant! Hear the glory of the Khalsa’s condition and from it take strength

    ਗੀਤਾ ਮਹਿ ਅਰਜੁਨ ਪ੍ਰਤਿ ਭਾਖਤਿ, ਸ੍ਰੀਮਤਿ ਭਗਤ ਮਹਾਤਮ ॥
    In the (Bhagavad) Gita, Sri (Krishan) has described the exalted status of the devotee to Arjan:

    ਭਗਤਿ ਗਯਾਨਿ ਰੂਪ ਨਿਜ ਬਰਨਾਂ, ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਜਾਂ ਕਹੁ ਅਾਤਮ ॥
    “The devotees – the wise man and the brave – belond to my own caste (barnaa), since they all have attained the true status of their soul”

    ਟੀਕਾਕਾਰ ਹੂੰ ਮਹਿਮਾ ਭਗਤਿਨ ਖਾਲਸਹਿ ਪ੍ਰਤਿ ਹੈ ਭਾਖੀ ॥
    Commentators have attributed the views of the devotees to the Khalsa

    ਖਾਲਸ ਪਦ ਕਹੁ ੳੂਚ ਮਹਾਤਮ, ਸਭਹਿ ਸ੍ਰੇਸ੍ਵਿਨ ਅਾਖੀ ॥੧੦॥੪੫੭॥੯੮੯॥੩੩੦੮॥ਦਸਕ ੧॥
    All have conferred the highest praise on the Khalsa, exalted it is above all.


    ******
    After this, Maharaj has a section called, Bisanupad Punyaaki Dev Palsee, Charpad Bakhshsh Hazoor. Then Maharaj states, Khalsa Mero Roop Hai Khaas. It can be found here
    http://www.sikhiwiki.org/index.php?title=Khalsa_Mahima
  2. Like
    jsingh96 got a reaction from Arsh1469 in ~101 Discussion On Sri Sarbloh Granth ~   
    I was blessed to sit down and go through Sri Sarbloh Granth Sahib with Baba Inderjit Singh Ji, student of the late Sant Gurbachan Singh Ji Bhindran vale.

    Baba Inderjit Singh was in total anand when he started reading Sri Sarbloh Granth Sahib. He told me how when he was young, he spent a lot of time at Hazur Sahib, and he was constantly be reading Sri Sarbloh Granth.

    He picked out one shabad and told me about how Nihungs love this shabad, i soon realized why...

    ਮਲਾਰ ॥

    ਜੇ-ੳਪਮਾ ਸ੍ਰੀ-ਨਾਥ-ਕੀ-ਗਾਿੲ-ਹੈ; ਤੇ ਭਵ-ਫਾਸਿa ਨ-ਫੇਰ-ਪਰੇਗੇ ॥

    bਅਾਰਿਤ-ਜੱਗ-ਕਰੇ-ਹਰਿ ਹੇਤੂ ਰਰੈc ਸ੍ਰੀ ਨਾਥ ਨਿਸ੍ਹੈ ਕੈ ਤਰੇਗੇ ॥

    ਪੂਜਬੇ ਜੋਗd ਨ ਅੌਰ ਹੈ ਦੂਸਰ, ੲੇਕ ਗੁਪਾਲ ਗੁਪਾਲ ਕਰੇਗੇ ॥

    eਲੋਕ ਸੁਖੀ ਪਰਲੋਕ ਖਲਾਸ f ਅਕਾਲ ਅਕਾਲ ਅਕਾਲ ਕਰੇਗੇ ॥



    the english letters are footnotes with some brief explanations, the last line is wicked lol

    a) ਸੰਸਾਰ ਦੀ ਫਾਹੀ ਵਿਚ
    ਜਿਹੜਾ ਵੀ ਹਰਿ ਦੇ ਵਾਸਤੇ ਅਾਰਤੀਅਾ ਅਤੇ ਯਗਯ ਕਰਨਗੇ
    c) ੳੱਚਾਰਨਗੇ
    d)ਪੂਜਯ
    e & f) ਜਿਹੜਾ ਵੀ ਮਨ, ਬਾਣੀ, ਕਰਮ-ਨਾਲ ਅਕਾਲ ਅਕਾਲ ਅਕਾਲ ਕਰਨਗੇ ੳਹੀ ਿੲਸ ਲੋਕ ਵਿਚ ਸੁਖੀ ਅਤੇ ਪਰਲੋਕ ਵਿਚ ਖਲਾਸ (ਮੁਕਤ) ਹੋਣਗੇ lol


    if anyone wants to look this up, go to the first volume of the steek, page 176




    Giani Baba Inderjit Singh shared another shabad with me, that he said Puratan Singhs in the Nihang Dals used to recite


    This used to be the ardaas Singhs would ask for

    ਦਹੋਰਾ ॥

    ਨੳ ਲਖ ਅੈਰਾਟੀ ਮਿਲੈ, ਮਿਲੈ ਸਰਾਯਚੈ ਲਾਖ ॥
    Nine lakh of war horses we wish to receive, and a lakh small war drums

    ਸ੍ਵਾ ਲਾਖ ਹਾਥੀ ਮਿਲੈ, ਦੇਹੁ ਯਹੈ ਅਭਿਲਾਖ ॥
    Sava Lakh elephants we wish to receive, please bless us with these, this is our desire

    ਖਾਸ ਸ੍ਵਾਰੀ ਮੁਹਿ ਚਲੈ, ਨੇਜਹ ਲਖ ਨਿਸਾਨ ॥
    Always ride infront of us, and bless us with a lakh of nishan sahibs.

    ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਕਾ ਖਾਲਸਾ, ਜੀਤਹਿ ਸਤ੍ਰ ਚੌਗਾਨ ॥
    May Vahiguru always be with the Khalsa, defeating all of the enemies

    ਯਹਿ ਲਾਲਚ ਗੁਣ ਤ੍ਵ ਕਹਯੋ ਦਾਸ ਗੋਬਿੰਦ ਸਮਾਜ ॥
    This desire, from Guru Gobind Singh is for my sevaks, and we recite your praises

    ਫਤਿਹ ਹੋਵੈ ਸਤਿਗੁਰੂ ਕੀ, ੳਦਯ ਅਸਤ ਲੌ ਰਾਜ ॥
    The Khalsa's victory will be Vahigurus victory, and they will attain Udey Ast Lauh Raaj (empire that throughout the whole world and even to the sky)

    (ਸਰਬਲੋਹ ਗ੍ਰੰਥ, ਪੰਜਵਾ ਅਧਯਾਯ)
    Sarbloh Granth, Fifth Chapter


    you can find this shabad if you look at the second volume of the Sarbloh Granth Steek, page 837.
  3. Like
    jsingh96 got a reaction from Arsh1469 in Shardaa Pooran Granth   
    Through the grace of the late Sant Baba Joga Singh Ji,

    I have come across the Shardaa Pooran Granth which was attributed to Bhai Mani Singh Shahid. I know many members wanted information on this particular granth, its quite interesting from my viewing so far.

    The granth contains various lines from gurbani and it gives a method of how many times to say it in how many days to reap certain fruits. From what I've read these include, aatamik gyaan, making ones (mind) shaant (peaceful), to get darshan (view) of Guru Ji, to get rid of dukh (pain) and illness, and even stuff like making it rain so crops grow, to yield a good produce in your fields, to get a wife quickly.

    The methodology of how to do these are interesting and it is explained at the start. The mangalacharans are also interesting and I will post them.

    The most interesting one, in my opinion, was one where it said if you do 7,000 recitations of the shabad below, from Tuesday till the next Tuesday. So that would be 1000 recitations per day.

    Sunai Saraa Gunaa Ke Gaaha
    Sunai Sek Peer Patishaah
    Sunai Ande Paavah Raahu
    Sunai Haath Hovai Asgaahu
    Nanak Bhagata Sadaa Vigaas
    Sunai Dookh Paap Ka Naas

    The phal (reward) of this would be to get darshan (view) in your sleep of your Isht Dev.


    I will post more, if anyone has any information about this granth, or questions let me know. One member of the board asked me if I could photograph the whole granth. I will digitize the granth, but as exams are coming up in december, it might not till happen till mid to late dec.
  4. Like
    jsingh96 got a reaction from Arsh1469 in ~Dhan Guru Nanak Dev Tuhi Nirankar ~   
    http://sikh-reality.blogspot.com/2009/11/guru-nanak-dev-ji-passage-from-sarbloh.html




    Happy Gurparab!
  5. Like
    jsingh96 got a reaction from sarabatam in ~101 Discussion On Sri Sarbloh Granth ~   
    Here is some more bani from Sarbloh Granth that has been translated by McLeod, i have put the gurmukhi unicode with it



    ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਕੀ ਅਾਗਯਾ ਪਾਿੲ, ਪ੍ਰਗਟਿ ਭਯੋ ਰੂਪ ਮੁਨਿਵਰ ਕੋ ॥
    By the command of Akal Purakh (the Khalsa) took the form of the most exalted of sages, with matted hair from the top of its head to the smallest nail of its toe
    *Akali Baba Santha Singh Ji translates Munivar as King, so it would be Khalsa took the form of a King

    ਜਟਾ ਜੂਟ ਨਖ ਸਿਖ ਕਰ ਪਾਵਨ, ਭਗਤ ਸੂਰ ਦ੍ਵ ਰੂਪ ਨਰਵਰ ਕੋ ॥
    By keeping company with the divine it achieved true purity, acquiring the noblest of forms which is that of the truly devoted (bhagat roop)

    ਚਕ੍ਰਵੈ-ਪਦ ਦਾਤ ਧੁਰਿ ਪਾਯੋ, ਧਰਮਰਾਜ ਭੁੰਚਤਿ ਗਿਰਿਵਰ ਕੋ ॥
    Dharam-raj bestowed on it the rank of ruler supreme, setting its place far above all that others can reach

    ੳੁਦਯ ਅਸਤ ਸਾਮੁਦ੍ਰ ਪ੍ਰਯੰਤੰ, ਅਬਿਚਲ ਰਾਜ ਮਿਲਯੋ ਸੁਰਪੁਰ ਕੋ ॥੪॥
    From heaven he established its (paramount) rule, from the furthest shore to the uttermost limit

    ਪੰਥ ਖਾਲਸਾ ਭਯੋ ਪੁਨੀਤਾ, ਪ੍ਰਭੁ ਅਾਗਯਾ ਕਰਿ ੳੁਦਿਤ-ਭੲੇ ॥
    By his command the Lord created that Panth which is the Khalsa

    ਮਿਟਯੋ ਦ੍ਵੈਤ ਸੰਜੁਗਤਿ ੳੁਪਾਧਿਨਿ ਅਸੁਰ ਮਲੇਛਨ ਮੂਲ ਗੲੇ ॥
    The earth was cleansed of refuse, both demons and malechhs.
    *Baba Santha Singh Ji Akali comments that Dvait here means that all duality in peoples minds about the form of Vahiguru will go away when Khalsa has Khalsa Raj

    ਧਰਮ ਪੰਥ ਖਾਲਸਾ ਪ੍ਰਚੁਰ-ਭਯੋ, ਸਤਿ ਸ਼ਿਵੰ ਪੁਨਯ ਰੂਪ ਜੲੇ ॥
    The sacred and pure Panth multiplied, walking in the way of truth and piety
    *Akali Santha Singh Ji says that’s Khalsa pure is Sat Shivan Roop, which he says is the roop of Rab (Sat means that it refers to Nirankaar and not Shiv ji)
    *Many people say that is refers to how Khalsa is Sat Shiv Saroop, the true form of Shiv Ji

    ਕਛ, ਕੇਸ, ਕ੍ਰਿਪਾਨਨ ਮੁਦ੍ਰਿਤ, ਗੁਰ ਭਗਤਾ ਰਾਮਦਾਸ ਭੲੇ ॥੫॥
    Kach, Kesh, and Kirpan – these three signs made followers of the Guru the servants (also) of God
    *Akali Santha Singh Ji says that, RaamDaas in this shabad means someone who does Kirtan, so the three signs are kach kesh kirpan, and the followers of the Guru praise the Lord

    ਕਾਲ ੳੁਪਾਸਕ ਛਤ੍ਰਿਯ-ਧਰਮਾ, ਰਣ ਕਟਿ ਕਸਿ ਪ੍ਰਧਾਨ ਅੲੇ ॥
    Worshippers of Akal and followers of the Kshatriya way, he turned into those who wielded swords in battle.
    *Akali Santha Singh Ji translates the second part of this as; the Khalsa is the highest warrior

    ਤਾ ਮਹਿ ਪੰਥ-ਚਾਲਿਸ ਪ੍ਰਵਾਨਾ, ਪੰਚ ਪ੍ਰਧਾਨ ਖਾਲਸਹਿ ਠੲੇ ॥
    From forty men, five leaders of the Khalsa emerged

    ਸ਼੍ਰੀ ਅਜੀਤ ਸਿੰਘ, ਜੁਝਾਰ ਸਿੰਘ, ਫਤਹ ਸਿੰਘ, ਜੋਰਾਵਰ ਸਿੰਘ ਪ੍ਰਿੲੇ ॥
    They were the beloved Ajit Singh, Jujhar Singh, Fateh Singh, and Zorawar Singh

    ਪੰਚਮ ਖਾਲਸਹ ਸਤਿਗੁਰੁ ਪੂਰਾ ਜਿਨ ੲੇ ਪੰਥ ਸੁਪੰਥ ਪ੍ਰਟਗੲੇ ॥੬॥
    The fifth leader of the Khalsa who completes the total was the Satguru (Gobind Singh), he who revealed this noble Panth

    ਚਾਲਿਸ ਨਰ-ੲੇ ਬੀਜ ਖਾਲਸਹ, ਮੁਕਤੇ ਪਾਵਨ ਸਿੰਘ ਬਲੀ ॥
    Forty men were the seed of the Khalsa, powerful Singhs who won liberation

    ਮਾਤ ਭਗਵਤੀ ਪਿਤਾ ਕਾਲ ਪੁਰੁਖ, ਗਦੋ ਲਿਯੋ ਦੈ ਖਾਲ ਪਲੀ ॥
    Bhagavati was their mother, Akal Purakh their father, specially nurtured by them

    ਸਕਲ ਭਰਮ-ਪਰਹਰਿ-ਕਰਿ ਹਰਿਜਨ, ਸਤਿਨਾਮੁ ਸੁਚਿ ਮੰਤ੍ਰ ਬਲੀ ॥
    Seperated from all illusion they became his people, repeating ‘Satinam’, that most powerful of mantras

    ਅਾਪੁ ਜਪਤਿ ਅਰੁ ਜਗਤ ਜਪਾਵਤਿ, ਭਗਤਿ ਸਿਰੋਮਨਿ ਮਾਹਿ ਕਲੀ ॥੭॥੧॥੩੧੪॥੮੪੬॥੩੧੬੫॥ਸਪ੍ਹਕ ੧॥
    They chanted it themselves and taught all others to chant it. Great devotees, they were in the Kaliyug

    ਿੲਤਿ ਸ਼੍ਰੀ ਪੰਥ ਪ੍ਰਕਾਸ ਸੁਭ ਬੰਸ ਸਤਿਗੁਰੁ ਪਾਤਸ਼ਾਹੀ ਦਸਕ ਬਰਨਨੰ ਸੁਭੰ॥੧॥



    ਅਥ ਗ੍ਰੰਥ ਸਥਾਪਨ ਮਹਾਤਮ ਸ੍ਰੀ ਸਤਿਗੁਰੂ ਬਿਗ੍ਰਹ ਕਥਤੇ
    ਤ੍ਵ ਬਲਿ
    ਬਿਸਨੁਪਦ ਪੁੰਨਿਯਾਕੀ

    ਅਾਪਨਪੌ ਸ਼੍ਰੀ ਖਾਲਸਹਿ ਸੌਪਾਂ, ਦ੍ਵਤਯਿ ਰੂਪ ਸਤਿਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥਾ ॥
    On them was conferred the status of Guru Khalsa, and the Granth became the Guru

    ਬੋਲਨ ਸਤਿਗੁਰੁ ਸਬਦ-ਸੋਭਾਖਨ, ਨਾਮ ਗੋਬਿੰਦ ਕੀਰਤਨਿ ਸੰਥਾ ॥
    They changed the word of the Satguru, repeating the Name of God (gobind) as their regular conservation
    *Akali Santha Singh Ji translates this line as, Through the Shabad we speak (bolan) with the Satguru. Repeating Gods name is our constant conservation/activity

    ਗੁਨਾਨੁਵਾਦ ਪੁਨਿ ਸਿਫਤਿ ਸਲਾਹਨਿ, ੳੂਠਤੁ ਬੈਠਤੁ ਸੈਨ ਕਰੰਥਾ ॥
    Singing kirtan became a religious rite and they became virtuous by praising God, whether standing or whether sitting

    ਪਾਵਨ ਪੰਥ ਖਾਲਸਹਿ ਪ੍ਰਗਟਯੋ, ਚਾਰ ਵਰਨ ਅਾਸ਼੍ਰਮ ਸੁਭ ਪੰਥਾ ॥੧॥
    The pure Panth, which was the Khalsa came into being, that glorious Panth with four castes and four ashrams

    ਿੲਨ ਕੇ ਦਰਸ ਸਤਿਗੁਰੁ ਕੋ ਦਰਸਨ, ਬੋਲਨ ਗੁਰੂ ਸਬਦੁ ਗੁਰੁ ਗ੍ਰੰਥਾ ॥
    To behold it is to behold the Satguru, (its members) repeat the Guru’s Word from the Guru Granth

    ਦ੍ਵਾਦਸਿ ਰੂਪ ਸਤਿਗੁਰੁ ੲੇ ਕਹਿਯਤਿ, ਦ੍ਵਾਦਸਿ-ਭਾਨੁ ਪ੍ਰਗਟ ਹਰਿ ਸੰਤਾ ॥
    In twelve forms the Satguru appears, just as twelve rays of the sun reflect the light of God (Hari)

    ਪ੍ਰਤਯਖ ਕਲਾ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮ ਧਣੀਛੈ, ਗ੍ਰੰਥਿ ਪੰਥ ਖਾਲਸ ਵਰਤੰਤਾ ॥
    The visible power of God is manifested in the Khalsa as (the doctrine of the Guru) Granth and (that of the Guru) Panth

    ਦਾਸ ਗੋਬਿੰਦ ਫਤਹ ਸਤਿਗੁਰੂ ਕੀ, ਖਾਸ ਗ੍ਰੰਥ ਗੁਰੁ ਰੂਪ ਬਦੰਤਾ ॥੨॥ਦੁਪਦ ੧॥
    Gobind is the servant of the victorious Satguru, he who reveals himself as the Khalsa and as the Guru Granth

    ਿੲਤੀ ਸਤਿਗੁਰੁ ਬਿਗ੍ਰਹ ਗ੍ਰੰਥ ਬਿਰਚਿਤੰ ਸੁਭੰ॥੧॥੩੧੫॥੮੪੭॥੩੧੬੬॥

    (then Sarbloh granth carries on with its story, so we shall skip to ang 529 of the Tika of Sarbloh Granth)

    ਰਾਜ ਪਲਾਸੀ ਬਖਸ਼ਸ਼ ਹਜੂਰ ਕਬਿੳੁਬਾਚੁ॥

    ਅੈਸੇ ਗੁਣ ਹਰਿ ਖਾਲਸਹਿ ਬਖਸ਼ੈ, ਭਗਤਿ, ਗਯਾਨੀ, ਰਾਜਜੋਗੇਸ੍ਵਰ ॥
    God has blessed the Khalsa with virtues such as those of bhagats, gianis, raj yogis

    ਛਤ੍ਰਿਯ ਬ੍ਰਿਤਿ ਅਨਨਯੁਪਾਸਕ, ਤਯਾਗੀ ਹਠੀ ਸੂਰ ਭਵਨੇਸ੍ਵਰ ॥
    Kshatriyas, those who perform religious rites for others, worshippers of one God, those who live apart from others, ascetics, warriors, masters who bestride the world

    ਗ੍ਰਾਹੀ ਸੁਭ ਤਯਾਗਿ ਬਿਵਰਜਿਤਿ ਸ਼੍ਰਤਯਾਦਯੰ ਸ਼੍ਰੀ ਮੁਖ ਪਰਮੇਸ੍ਵਰ ॥ ਗੀਤਾ ੳੁਪਨਿਸਦਿਨ ਮਹਾ ਵਾਰਯ, ਰਹਿਨੀ ਭਗਤਿ ਗਯਾਨਿ ਬ੍ਰਿਤੇਸ਼੍ਵਰ ॥੫॥
    Hearing what God tells them in the scriptures, in the noble words of the (Bhagavad) Gita and the Upanishads, they follow the auspicious, avoiding what is evil and live as devout and knowledgeable people.


    ਅਸੁ ਖਾਲਸਹਿ ਖਾਲਸ ਪਦ ਪ੍ਰਾਪਤਿ, ਨਿਰੰਕਾਰਿ ਸੁ ਸ੍ਵਰੂਪ ਮਹਾਨੰ ॥ਰਹਾੳੁ॥
    The Khalsa attained purity, as great as the One (nirankaar) who is above every stain

    ਗੁਰੁ ੳੁਪਦੇਸ ਸਿਖਨ ਪ੍ਰਤਿ ਭਾਸਨਿ, ਮੁੱਦ੍ਰਿਤ ਕੱਛ ਕੇਸ ਕ੍ਰਿਪਾਨੰ ॥
    To the Sikhs this teaching of the Guru is given, that these three must be your signs: kachh, kesh, kirpan

    ਤਾ ਕੀ ਰਹਿਨਿ ਸ੍ਰਤਯੋਕਤਿ ਭਾਖਤਿ, ਦਸ ਗ੍ਰਾਹੀ ਖਾਲਸਹ ਪ੍ਰਧਾਨੰ ॥
    Let this be your agreed way of life, then ten chief aims of the Khalsa

    ਦਯਾ ਦਾਨ ਅਰੁ ਛਮਾ ਸਨਾਨੰ, ਸੀਲ ਸੁਚਿ ਸਤਯੰ ਸੰਭਾਨੰ ॥
    Mercy, charity, preparedness, forgiveness, bathing, gentleness, purity, truth, loving regard

    ਸਾਧਨ ਸਿੱਧ ਸੂਰ ਭਗਤਿ ਮਾਨੰ, ਦਸ ਗ੍ਰਾਹੀ ਅਾਸਤਕ ਪ੍ਰਮਾਨੰ ॥੬॥
    Sadhs, siddhss, and gods regard devotion (bhagati) (as the supreme virtue)


    ਤਯਾਗੀ ਦਸ॥ The ten to be avoided

    ਬਿਰੋਧ ਅਤਿ ਸਾਧਨ ਹਿੰਸਾ ਅਹੰਕਾਰ ਅਾਲਸ ਕ੍ਰਿਪਨਤ੍ਵ ਪ੍ਰਮਾਨੰ ॥ ਕਠੋਰਤੁ ਜੜਤੁ ਕੁਬਿਲਿਤੁ ਅਸੳੂਚੰ ਕਲਮ ਸ਼ਾ-ਰੁ-ਅਭਿਗਤਿ ਅਾਨੰ ॥
    Actions to be avoided (are those arising from) violence, pride, idleness, parsimony, (the exercise of harsh) authority, cruelty, sloth, criticism of others, corruptness, and (eating) meat (prepared by a Muslim with the recitation of) the Kalima. These are the characteristics of unbelievers
    * In the tika it says that in some saroops it is written Kalmaa Maas Abhagat(i) Aanan, this is why it is translated as Halal meat above.

    ਦਸ ਗ੍ਰਾਹੀ ਦਸ ਤਯਾਗੀ ਅੈਸੋ ਤਾਹਿ ਖਾਲਸਹ ਕਥਤ ਸੁਜਾਨੰ ॥
    Thus there are ten aims and ten things to be avoided.

    ਅਸੁ ਖਾਲਸਹਿ ਖਾਲਸ ਪਦ ਪ੍ਰਾਪਤ ਨਿਰੰਕਾਰਿ ਸੁ ਸ੍ਵਰੂਪ ਮਹਾਨੰ ॥੭॥
    The Khalsa is described as wise, acquiring a purity, which is equaled only by the One who is above all stain.

    ਜੀਵਨ ਮੁਕਤਿ ਬਿਚਰਤਿ ਬਨ ਤ੍ਰਿਨ ਮਹਿ, ਦੇਵ ਭੂਤਦੇਵ ਹੀ ਕਹਿੱਯੈ ॥
    The spirit wanders free within it, the evil god becomes a good god

    ਖਾਲਸ ਪਦ ਕੋ ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਦੁਰਲਭ, ਅੈਸੋ ਖਾਲਸ ਹਰਿਜਨ ਚਹਿੱਯੈ ॥
    Rare is the privilege of attaining the status of the Khalsa, thus it is called God’s people

    ਜਲ ਤਰੰਗ ਭੇਦ ਕਛੁ ਨਾਹਨਿ, ਜੀਵ ਬ੍ਰਹਮ ਪਰਮਾਤਮ ਲਹਿੱਯੈ ॥
    W wave is no different from the water (it contains). A spirit is seen as Brahma or God

    ਬ੍ਰਹਮਹਿ ਜੀਵ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮਹਿ, ਸਾਗਰ ਬੂੰਦ ਬੂੰਦ ਸਿੰਧੁ ਅਹਿੱਯੈ ॥੮॥
    Brahma is the spirit and the spirit is Brahma, just as the ocean is contained in a drop (of water) and the drop (is contained) in the ocean

    ਹਰਿ ਹੀ ਹੋਿੲ ਤੳੁ ਕਹਾਂ ਅਚਰਜ ਹੈ, ਸਤਿਗੁਰੁ ਪਦ ਕਹੁ ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਵਾਰੋ ॥
    What a marvel is the being of God (hari) ! How does one obtain the condition of the Satiguru?

    ਸਿਖਯ ਪਦ ਦੁਹੂਅਨ ਤੇ ਗੳੁਰੋ, ਅਾਤਮ ਕੀ ਪ੍ਰਾਪਤੀ ਵਿਚਾਰੋ ॥
    The condition of a Sikh is double the weight of both, based on the spirit’s gain

    ਤਾਸ ਮਹਾਤਮ ਨਿਜ ਮੁਖ ਗਾਵਤ, ਜਥਾ ੳੁਕਤਿ ਮਤਿ ਬੁਧਿ ਹਮਾਰੋ ॥
    I sing aloud of its greatness, limited in intellect and discernment though I be

    ਸੁਨਹੁ ਸੰਤ ਖਾਲਸ ਪਦ ਜਸ ਕੳੁ, ਸ੍ਰਵਨ ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਹੋਤ ਫਲ ਚਾਰੋ ॥
    He me, oh sant! Hear the glory of the Khalsa’s condition and from it take strength

    ਗੀਤਾ ਮਹਿ ਅਰਜੁਨ ਪ੍ਰਤਿ ਭਾਖਤਿ, ਸ੍ਰੀਮਤਿ ਭਗਤ ਮਹਾਤਮ ॥
    In the (Bhagavad) Gita, Sri (Krishan) has described the exalted status of the devotee to Arjan:

    ਭਗਤਿ ਗਯਾਨਿ ਰੂਪ ਨਿਜ ਬਰਨਾਂ, ਪ੍ਰਾਪਤਿ ਜਾਂ ਕਹੁ ਅਾਤਮ ॥
    “The devotees – the wise man and the brave – belond to my own caste (barnaa), since they all have attained the true status of their soul”

    ਟੀਕਾਕਾਰ ਹੂੰ ਮਹਿਮਾ ਭਗਤਿਨ ਖਾਲਸਹਿ ਪ੍ਰਤਿ ਹੈ ਭਾਖੀ ॥
    Commentators have attributed the views of the devotees to the Khalsa

    ਖਾਲਸ ਪਦ ਕਹੁ ੳੂਚ ਮਹਾਤਮ, ਸਭਹਿ ਸ੍ਰੇਸ੍ਵਿਨ ਅਾਖੀ ॥੧੦॥੪੫੭॥੯੮੯॥੩੩੦੮॥ਦਸਕ ੧॥
    All have conferred the highest praise on the Khalsa, exalted it is above all.


    ******
    After this, Maharaj has a section called, Bisanupad Punyaaki Dev Palsee, Charpad Bakhshsh Hazoor. Then Maharaj states, Khalsa Mero Roop Hai Khaas. It can be found here
    http://www.sikhiwiki.org/index.php?title=Khalsa_Mahima
  6. Like
    jsingh96 got a reaction from Kaur10 in how to remain still in one asan for 3 hrs ?   
    great post, can i get some clarification on some definitions on the following terms...

    ananyabhav bhakti, antahkaran-vritti, upasna, turiya

    thanks!
  7. Like
    jsingh96 got a reaction from jaikaara in Has anyone read Saruktavali?   
    has anyone read sri narayan hari updesh?
×
×
  • Create New...